O scurtă prezentare a companiei
Compania de Transport Public Iași SA (pe scurt, CTP Iaşi) este operatorul de transport public local al oraşului Iaşi, având ca unic acţionar municipalitatea ieşeană. Ne-am început activitatea pe data de 1 octombrie 2016, preluând atribuţiile operatorului anterior (Regia Autonomă de Transport Public), şi deservim cu un total de aproximativ 300 de vehicule (tramvaie, autobuze şi microbuze) o reţea de 29 de trasee însumând cca. 520 de kilometri.
Dorim să dezvoltăm transportul public din Iaşi ca un serviciu modern, civilizat și durabil, având în permanenţă pe ordinea noastră de zi următoarele priorități:
Ne implicăm activ în viaţa socială şi culturală a comunităţii locale, iniţiind evenimente speciale în cadrul cărora avem posibilitatea promovării transportului public ca modalitate de îmbunătăţire a calităţii vieţii în mediul urban sau punând la dispoziţie vehiculele de transport public, prin închiriere sau în parteneriat, pentru diverse proiecte. Organizăm, contra cost sau gratuit, călătorii cu tramvaiele de epocă restaurate de specialiștii noştri și evenimente speciale în timpul acestora și suntem deschiși către orice propunere de colaborare. De asemenea, închiriem vehicule din parcul auxiliar si realizăm testarea diverselor tipuri de vehicule în cadrul staţiei I.T.P. proprii.
1847
|
Documentele consemnează prima formă de transport public reglementat la Iaşi - două diligenţe cu o capacitate de 14-16 persoane făceau legătura între centrul oraşului şi noul Teatru Naţional din Copou, una circulând pe Uliţa Mare (bulevardul Ştefan cel Mare din prezent), cealaltă pe Uliţa Golia (strada Cuza Vodă de astăzi). |
1897
|
Pe 18 septembrie a fost organizată licitaţia privind concesionarea realizării şi exploatării tramvaiului electric în oraşul Iaşi timp de 40 de ani, desfăşurată simultan cu cea pentru iluminatul public. |
1898
|
Pe 9 martie Regele Carol I a promulgat Legea 713 pentru concesionarea tramvaiului din Iaşi, în baza acesteia fiind semnat, pe 31 martie, contractul dintre Primăria Iaşi şi firma Allgemeine Elektrizitäts Gesellschaft (AEG) din Berlin pentru realizarea transportului cu tramvaiele electrice la Iaşi. În acelaşi an a fost înfiinţată Direcţiunea tramvaielor electrice din Iaşi, au demarat lucrările pentru construirea infrastructurii şi a depoului. Considerăm data de 9 martie 1898 ca fiind momentul oficial de început pentru transportul public ieşean, date fiind implicaţiile multiple pentru dezvoltarea oraşului ale deciziei din acea zi a Regelui României. |
1900
|
La 1 martie a fost dată în exploatare prima linie de tramvai, de la Gară până la Hală. În acelaşi an au fost inaugurate liniile din Păcurari, Socola, Nicolina, Copou şi cea spre Abator. Exploatarea tramvaiului electric ieşean a început cu 16 vagoane de călători fabricate la Nürnberg, numărul acestora mărindu-se în 1914-1915 (într-un inventar întocmit în 1922 se menţiona existenţa unui parc format din 35 de vagoane de călători, un vagon pentru curăţat zăpada şi 3 vagoane-platformă fără motor pentru transportul materialelor). |
1901
|
A fost dată în funcţiune linia de tramvai de pe strada Sărărie, fiind definitivată astfel reţeaua de tramvai din Iaşi, cu 4 trasee si o lungime de 17,3 km, ce o situa pe primul loc între cele cinci oraşe ale ţării care au inaugurat sisteme de transport cu tramvaiul electric între 1894 şi 1901. Prima intervenţie majoră în structura reţelei a fost făcută în anul 1958, când a fost desfiinţată linia din Nicolina. |
1916
|
Prin Decret regal, la 16 august întregul inventar al Direcţiunii tramvaielor electrice din Iaşi a trecut în administrarea statului român, în urma intrării României în război alături de puterile Antantei (Germania a devenit ţară inamică, iar bunurile sale aflate pe teritoriul României au fost sechestrate). La conducerea uzinei ieşene au fost numiţi reprezentanţi ai organelor locale, iar în documentele municipalităţii aceasta apare cu denumirea Serviciul tramvaielor electrice. |
1920
|
Uzina electrică şi tramvaiele au trecut în administrarea Primăriei Iaşi, documentele emise în acea perioadă purtând antetul comun al uzinelor de electricitate şi de tramvaie sub denumirea Serviciul de lumină, tramvai şi forţă motrică. |
1923
|
Pe 28 iunie cele două uzine au intrat în proprietatea exclusivă a Primăriei Iaşi. |
1924
|
La data de 8 iunie Consiliul Comunal Iaşi constituie Societatea Comunală de Electricitate din Iaşi (S.C.E.I.). |
1929-1938
|
În atelierele proprii au fost produse 14 vagoane pe baza proiectelor inginerilor Huhulea şi Dorogan. |
1929
|
S.C.E.I. a achiziţionat două autobuze marca Chevrolet de la firma Leonida, reprezentanţa pentru România a firmei americane General Motors, acesta fiind debutul utilizării autobuzelor la Iaşi. În 1935 numărul de autobuze a crescut la cinci, iar în 1943 documentele menţionează existenţa unui singur vehicul. |
1944-1945
|
Perioada celui de-al Doilea Război Mondial şi cea care a urmat au fost deosebit de dificile pentru oraş din cauza distrugerilor masive şi a lipsurilor. Primăria Iaşi a încercat să reorganizeze şi să menţină funcţionale serviciile de electricitate, tramvai, apă-canal şi salubritate. Pe 26 iunie 1944 tramvaiele au fost preluate de Întreprinderile Municipale Iaşi (I.M.I.), care pe 1 septembrie s-au reorganizat sub formă de servicii, moment în care a fost înfiinţat Serviciul comunal de electricitate-tramvaie, devenit ulterior, la 1 octombrie 1945, Întreprinderea Comunală de Electricitate şi Tramvaie (I.C.E.T.). |
1948-1949
|
Odată cu reunificarea serviciilor municipale, la 1 ianuarie 1948 a fost adoptată denumirea de Întreprinderile Municipale Iaşi – electricitate, tramvaie, apă-canal, salubritate, schimbată ulterior, la 20 mai 1949, în Întreprinderile Comunale Iaşi – electricitate, tramvaie, apă-canal, salubritate (E.T.A.C.S.). |
1954
|
A fost reintrodus transportul cu autobuzele, întrerupt din cauza războiului. |
1956
|
La 1 martie E.T.A.C.S. a devenit E.T.A.C. ca urmare a desprinderii salubrităţii din întreprindere. |
1956
|
E.T.A.C. a introdus serviciul de taximetre. |
1957
|
La 1 mai a fost înfiinţată Întreprinderea Comunală de Electricitate şi Transport (I.C.E.T.), ca urmare a separării serviciului de apă-canal. |
1958-1970
|
Această perioadă a fost dominată de importante lucrări edilitare şi de construirea uriaşei platforme industriale din zona de est a oraşului, transportul public fiind nevoit să se adapteze noilor cerinţe. Reţeaua de tramvai a suferit transformări majore, fiind desfiinţate anumite tronsoane (Păcurari, Nicolina, Socola, Dimitrov-Piaţa Unirii) şi înfiinţate altele (strada Banu, Pădurii, Zona Industrială). Numărul traseelor de autobuz a crescut, de asemenea, considerabil. Au fost achiziţionate şi mijloace de transport noi care să preia numărul ridicat de călători deveniţi locuitori ai oraşului odată cu industrializarea puternică a acestuia, iar pentru ca reţeaua de alimentare a tramvaielor să facă faţă solicitării au fost date în exploatare staţiile de redresare S1 (în 1965) şi S2 (în 1967). |
1961
|
Pe data de 1 iulie uzina electrică a fost separată de cea a tramvaielor şi a trecut în subordinea Ministerului Minelor şi Energiei Electrice, cu denumirea Întreprinderea Regională de Electricitate (I.R.E.) Iaşi, iar transportul public a fost reorganizat sub forma unei întreprinderi de sine stătoare - Întreprinderea de Transport Iaşi (I.T.I.). |
1969
|
La 31 martie a fost dată în folosinţă baza de exploatare a autobuzelor de la ieşirea din oraş spre Holboca (strada Aurel Vlaicu). |
1970-1978
|
Anii ’70 au stat sub semnul pregătirilor pentru achiziţionarea şi punerea în exploatare a unui număr considerabil de tramvaie noi, moderne, fabricate în Cehoslovacia. Negocierile, desfăşurate la nivel local şi ministerial, au fost de durată, în final perfectându-se, în 1977, contractul pentru procurarea a 70 de tramvaie Tatra T4R de la firma ČKD din Praga. Pentru gararea, întreţinerea şi punerea în circulaţie în bune condiţii a acestor tramvaie au fost derulate şi alte investiţii, precum: reorganizarea depoului (în 1976 a fost dată în folosinţă baza de întreţinere şi exploatare a tramvaielor din str. Uzinei, cu o hală şi ateliere de întreţinere şi reparaţii nou construite), mutarea liniei de tramvai de pe strada Ion Creangă pe strada Vasile Lupu, reabilitarea căii de rulare în multe zone ale oraşului, construirea de noi staţii de redresare. Tot în această perioadă a fost închis cel mai pitoresc traseu de tramvai ieşean, cel de pe strada Sărărie, moment în care au fost retrase din circulaţie ultimele tramvaie construite local în perioada interbelică (rămase în amintirile ieşenilor drept „tramvaiele de Sărărie“). Nici transportul cu autobuze nu a fost neglijat, fiind achiziţionate noi vehicule pentru traseele din oraş şi cele de legătură cu localităţile limitrofe. În 1977 autobuzele au fost mutate în noua bază de exploatare din Tudor Vladimirescu, cea de pe strada Aurel Vlaicu fiind cedată Întreprinderii de Transporturi Auto (I.T.A.). |
1973
|
La 1 septembrie, I.T.I. a devenit Întreprinderea de Transport în Comun (I.T.C.). |
1978
|
A fost introdusă autotaxarea. |
1979-1989
|
Oraşul s-a transformat radical, au apărut noi cartiere de locuinţe (în special pentru muncitori) şi s-au realizat diverse lucrări de interes public. Pentru asigurarea transportului între cartiere şi platformele industriale au fost construite noi linii de tramvai (Podu de Piatră - Podu Roş, Podu de Piatră - Alexandru cel Bun - Dacia, Tătăraşi - Metalurgie, Podu de Piatră - Gară, Gară - Canta, Abator - Dancu, Elena Doamna - Tudor Vladimirescu - Mase Plastice, Podu Roş - C.U.G., şos. Arcu, Podu de Piatră - Gara Internaţională - Ţesătura) şi au fost puse in circulaţie noi mijloace de transport (tramvaie Tatra T4R şi Timiş II). |
1979
|
La 1 noiembrie, parcurile auto de folosinţă locală sau proprie ale instituţiilor din subordinea ministerelor, ale altor organe centrale şi ale conducerilor de judeţe au fost concentrate, prin Decret al Consiliului de Stat, în cadrul unor întreprinderi sau al altor unităţi de transport organizate. Ca urmare a acestui decret, întreprinderea şi-a extins activitatea pe raza întregului judeţ Iaşi, devenind Întreprinderea Judeţeană de Transport Local (I.J.T.L.) Iaşi. Au fost înfiinţate autobaze pentru transportul călătorilor, de marfă şi mixte la Iaşi, Paşcani şi Hârlău. |
1983
|
A fost dată în exploatare baza de întreţinere pentru tramvaie şi autobuze din Dacia. |
1985
|
Pe data de 1 mai a fost dată în exploatare prima linie de troleibuz din Iaşi, pe traseul Piaţa Independenţei - Păcurari. Ulterior, reţeaua de transport cu troleibuzul s-a extins, apropiindu-se de lungimea celei de tramvai (a fost construită infrastructura necesară pe tronsoanele: Piaţa Independenţei - Tudor Vladimirescu - Pasaj Socola, Pasaj Socola - Bucium, Pasaj Socola - C.U.G./Hlincea, Piaţa Dacia - C.U.G., Piaţa Alexandru cel Bun - Podu de Piatră - Podu Roş - Splai Bahlui - Tătăraşi - Ciurchi, Piaţa Eminescu - Copou, Elena Doamna - Podu Roş - C.U.G.). |
1986
|
A fost înfiinţat transportul de călători rapid de capacitate redusă (maxi-taxi). |
1990
|
Prin decizie a Prefecturii Iaşi, la data de 7 decembrie, I.J.T.L. a fost împărţită într-o serie de întreprinderi la Iaşi şi Paşcani, iar Regia Autonomă de Transport în Comun (R.A.T.C.) a preluat întregul patrimoniu al transportului în comun pe raza municipiului Iaşi şi a comunelor limitrofe. Transportul cu taximetre a fost separat de transportul în comun şi a funcţionat mai departe în cadrul societăţii comerciale Taxicom. |
2002
|
Pe 2 septembrie, R.A.T.C. a fost divizată în Regia Autonomă de Transport Electric în Comun (R.A.T.E.C.), pentru transportul cu tramvaie şi troleibuze, şi S.C. Autobuzul S.A., societate având drept unic acţionar Municipiul Iaşi, pentru transportul cu autobuze. |
2003-2010
|
Printr-un acord între Municipiul Iaşi şi Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice (SECO) din cadrul Guvernului Confederaţiei Elveţiene a fost oferită asistenţă financiară pentru furnizarea de tramvaie second hand şi o gamă largă de utilaje şi echipamente pentru întreţinerea mijloacelor de transport public. |
2004
|
Divizarea transportului electric de cel auto nu a dat rezultatele scontate şi a fost înfiinţată Regia Autonomă de Transport Public Iaşi (R.A.T.P.), mandatată să efectueze transport public de persoane utilizând şi autobuze. |
2006-2007
|
A fost realizată fuziunea prin absorbţie a S.C. Autobuzul S.A. cu R.A.T.P. |
2006
|
S-a renunţat la utilizarea troleibuzelor în transportul public ieşean. |
2008-2013
|
S-a desfaşurat proiectul CIVITAS ARCHIMEDES, în parteneriat cu diverse oraşe din Europa, pentru un transport urban eficient prin punerea în aplicare a unor măsuri inovatoare, ce demonstrează capacitatea de a realiza economie de energie. |
2008-2022
|
În cadrul unor proiecte de mare amploare, a fost reabilitată infrastructura de pe cca. 75% din reţeaua de transport cu tramvaiul, beneficiind de diverse surse de finanţare: împrumut de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (B.E.R.D.), împrumuturi bancare, fonduri PHARE, Fondurile Structurale ale Uniunii Europene şi fonduri proprii ale municipalităţii. |
2013
|
Este înfiinţată Compania de Transport Public Iaşi S.A., pentru preluarea serviciului de transport public în cazul întrării în faliment a R.A.T.P. din cauza situaţiei financiare dificile. |
2014
|
R.A.T.P. a intrat în insolvenţă. |
2016
|
A fost declarat falimentul Regiei Autonome de Transport Public Iaşi. |
2016
|
La data de 1 octombrie serviciul de transport public din municipiul Iaşi a fost preluat de Compania de Transport Public Iaşi S.A. (C.T.P.). |
2016-2018
|
Au fost achiziţionate 100 de autobuze noi, cu finanţare din fondurile proprii ale municipalităţii şi dintr-un împrumut BERD. |
2018
|
A fost adoptat un nou sistem de taxare, modern, bazat pe zonarea tarifară şi transferul de la un traseu la altul fără costuri suplimentare, prin utilizarea biletelor cu timp de valabilitate şi a abonamentelor valabile pe toate traseele. |
2018-2019
|
Au fost puse la dispoziţia călătorilor modalităţi electronice de plată – online, folosind telefonul mobil, şi în mijloacele de transport, cu cardul bancar. |
2019
|
A fost înfiinţat Muzeul Transportului Public Iaşi, odată cu inaugurarea sectorului dedicat autobuzelor şi troleibuzelor, cu prilejul aniversării a 90 de ani de la punerea în circulaţie a autobuzelor la Iaşi. |
2021-2022
|
Au fost puse în circulaţie tramvaie de generaţie nouă (Pesa Swing 122NaJ şi Bozankaya) achiziţionate cu fonduri UE (32 de vehicule). |
ing. Cristian StoicaDirector General |
ing. Maricel GhercaDirector Tehnic |
ec. Lavinia Crina DobrescuDirector Economic |
ing. Cristinel Valentin TalefDirector Exploatare |
Compania este structurată astfel:
|
|
|
|
Toate vehiculele |
9 trasee de tramvai |
24 trasee de autobuz
|